Saturday, August 06, 2011

28 راه بی نظیر برای تحت‌ تاثیر قرار دادن اطرافیان


خيلي بيشتر از آنچه که همه ما به آن اعتراف کنيم، رفتارهايمان براساس ميل درونيمان به تحت‌تاثير قرار دادن ديگران شکل مي‌گيرد. اين ميل در محصولات مارک‌ داري که استفاده مي‌کنيم، کافه ‌ها و رستوران ‌هايي که مي‌رويم، خانه‌ ها و ماشين ‌هايي که مي‌خريم و شغلي که انتخاب مي‌کنيم، منعکس مي‌شود.

اما آيا محصولات مارک‌ دار، کافه‌هاي تجملي، خانه‌ ها و ماشين‌ها اينقدر گيرا هستند؟ فردي عاليرتبه در شغلي که علاقه‌اي به آن ندارد، چطور بعضي از اين چيزها توجه ما را يک تا دو دقيقه به خود جلب مي‌کند اما زياد طول نمي‌کشد.

چرا؟ چون دارايي ‌هاي ملموس به اندازه کيفيات غيرملموس گيرا نيستند.

سوالات زير را در نظر بگيريد:

    او سوار يک پورشه آخرين مدل است، اما آيا واقعاً از عهده خريد اين ماشين برمي ‌آمده؟
    او يک خانه خيلي بزرگ دارد، اما آيا خانواده و زندگي دوست‌ داشتني دارد؟
    او پول زيادي درمي‌آورد، اما آيا واقعاً از کاري که براي گذران زندگي انجام مي‌دهد لذت مي‌برد؟

متوجه منظورم شده‌ايد. وقتي پاسخي که به اين سوالات مي‌دهيد، "خير" باشد، موضوعي که ابتدا به نظرتان بسيار گيرا مي‌آمده، ديگر اينطور نخواهد بود.

حالا لحظه‌اي وقت بگذاريد و فردي را تجسم کنيد که عاشق کارش است، معمولاً لبخند بر لب دارد و از هر نفسي که مي‌کشد لذت مي‌برد. آيا اين فرد توجهتان را جلب مي‌کند؟ آيا مهم است که اين آدم يک ميليونر نيست؟



در زير به 28 راه عالي براي تحت ‌تاثير قرار دادن اطرافيانتان اشاره مي‌کنيم. اگر اين نکات را به طور مرتب رعايت کنيد، نه تنها ديگران را تحت تاثير قرار مي‌دهيد، بلکه به شما کمک مي‌کند انسان بهتري هم باشيد.



1. اُرجينال باشيد. با خودتان صادق باشيد. جودي گارلند گفته است، "هميشه بهترين ورژن خودتان باشيد به جاي اينکه ورژن دوم يک نفر ديگر باشيد." با اين جمله زندگي کنيد. اصلاً نمي‌توانيدخودتان را جاي ديگري بگذاريد. جاي تنها کسي که مي‌توانيد باشيد، خودتان هستيد. اگر خودتان نباشيد، يعني واقعاً زندگي نمي‌کنيد—فقط وجود داريد. و از خودتان بپرسيد: اگر آنچه که هستيد را دوست نداريد، چرا بقيه بايد دوستتان داشته باشند؟



2. به فکر ديگران باشيد. اگر به فکر ديگران نباشيد، آنها هم به فکر شما نخواهند بود. هرچقدر بيشتر به بقيه کمک کنيد، آنها بيشتر براي کمک به شما راغب خواهند بود. عشق و محبت، عشق و محبت مي‌آورد.



3. کاري کنيد بقيه احساس خوبي پيدا کنند. آدم‌ها به‌ندرت يادشان مي‌ماند که چه کرده‌ايد، اما هميشه يادشان مي‌ماند که چه حسي در آنها ايجاد کرده‌ايد.



4. صادق باشيد و مسئوليت کارهايتان را بپذيريد. هيچکس يک دروغگو را دوست ندارد. در دراز مدت هميشه حقايق روشن مي‌شود و ماه هيچوقت پشت ابر نمي‌ماند. چه مسئوليت کارهايتان را گردن بگيريد يا نگيريد، بالاخره اعمالتان روزي به گردنتان مي‌افتند.



5. مدام لبخند بزنيد. همه آدم‌ها ديدن يک لبخند طبيعي را دوست دارند. وقتي يک غريبه مستقيم به صورتتان نگاه مي‌کند و لبخند مي‌زند چه حسي پيدا مي‌کنيد؟ يکدفعه ديگر غريبه به نظر نمي‌رسد، درست است؟



6. به بزرگترها احترام بگذاريد. به کوچکترها احترام بگذاريد. به همه احترام بگذاريد. اينطور نيست که يک گروه خاص از يک طبقه خاص اجتماعي فقط شايسته احترام باشند. با همه با همان درجه احترامي برخورد کنيد که به پدر و مادر بزرگتان مي‌گذاريد و همان ميزان صبري را پيشه کنيد که براي فرزندتان داريد. مردم مهرباني شما را درک خواهند کرد.



7. افراد را با اسم صدا کنيد. آدم‌ها شنيدن اسمشان از زبان ديگران را دوست دارند. پس سعي کنيد اسامي را به خاطر بسپاريد.



8. بگوييد "لطفاً" و "متشکرم." اين دو کلمه ساده باعث مي‌شود خواست‌هاي شما حالت خواهش پيدا کند و به مکالمات جدي حالت دوستانه مي‌بخشد.



9. در کارتان بهترين باشيد. هميشه مبهوت موسيقيدانان، نويسنده‌ها، نقاشان، سخنگويان، مديران، سرمايه‌گذاران، مهندسان، مادرها، پدرها، ورزشکاران و... عالي مي‌شويد. همه اين افراد فقط يک وجه اشتراک دارند: در کاري که مي‌کنند بهترين هستند. اگر قرار است کاري را به بهترينش شکل انجام ندهيد، بهتر است اصلاً انجامش ندهيد. در کار و سرگرمي‌هايتان بهترين باشيد. براي خودتان اعتباري بسازيد، اعتباري براي بهترين بودن.



10. اگر توانستيد به ديگران کمک کنيد. از هر دست که بدهيد از همان دست پس مي‌گيريد. وقتي در زندگي شخصي تاثير مثبت ايجاد مي‌کنيد، اين تاثير مثبت به زندگي خودتان هم مي‌رسد. کاري بکنيد که فراتر از شماست—کاري که از درد کسي کم مي‌کند و شادترش مي‌کند. همه آدم‌ها شايسته کمک هستند.



11. در هر کاري که مي‌کنيد اثري از شخصيتتان ايجاد کنيد. مثل برند زدن روي کارتان مي‌ماند، برندي مخصوص خودتان. اگر بانمک و شوخ هستيد، به کارتان طنز اضافه کنيد. اگر هنرمند هستيد، کارتان را با تصوير تزئين کنيد. هر کاري که مي‌کنيد کمي از شخصبتتان را به آن اضافه کنيد.



12. به قول‌هايتان وفا کنيد. بعضي از آدم‌ها عادت دارند قول کاري را بدهند که احتمال کمي دارد بتوانند انجامش دهند. قول ايدآل را مي‌دهند اما متوسط تحويل مي‌دهند. اگر مي‌خواهيد ارزش خودتان را در چشم ديگران بالا ببريد، بايد خلاف اين عمل کنيد. سعي کنيد ابتدا توانايي‌هايتان را کمتر نشان دهيد و بعد فراتر از آن تحويل بدهيد. اين باعث مي‌شود ديگران تصور کنند که هميشه فراتر از مسئوليت و وظيفه‌تان کار انجام مي‌دهيد.



13. سازماندهي داشته باشيد. اگر سازماندهي نداشته باشيد چطور مي‌توانيد کاري را انجام دهيد؟ مطمئناً نمي‌توانيد. سعي کنيد فضاي زندگي و کارتان را مرتب کرده و سازماندهي کنيد.



14. تحقيق کنيد و سوال بپرسيد. اينطور نباشيد که بااينکه هيچ از موضوعي اطلاع نداريد فقط سرتان را به نشانه دانستن تکان مي‌دهيد. با تحقيق کردن از قبل خودتان را آماده کنيد. و اگر بااينحال باز متوجه چيزي نشديد، سوال کنيد. افراد مقابلتان اشتياق شما به دانستن را ستايش خواهند کرد.



15. دانش و اطلاعاتتان را با ديگران تقسيم کنيد. بايد منبع اطلاعاتي براي اطرافيانتان باشيد. اگر به اطلاعات لازم دسترسي داريد، آن را فقط براي خودتان نگه نداريد. با ديگران تقسيمش کنيد.



16. مثبت‌انديش باشيد و روي آنچه درست است تمرکز کنيد. هر چيزي که در زندکي اتفاق مي‌افتدف نه خوب است نه بد. فقط به ديدگاه شما بستگي دارد. و مهم نيست که چه پيش مي‌آيد، هميشه آنطور که بايد تمام مي‌شود. يا موفق مي‌شويد يا درس مي‌گيريد. پس مثبت انديش باشيد، قدردان نتايج خوشايند باشيد و از بقيه آنها درس بگيريد.



17. به حرف‌هاي ديگران بااشتياق گوش دهيد. چشم‌هايتان متمرکز، گوش‌هايتان تيز و تلفن همراهتان خاموش باشد. در دنيايي که نمي‌توانند آنطور که بايد سريع پيش برود، آنهايي که براي شنيدن حرف‌هاي ديگران وقت مي‌گذارند، هميشه موفق هستند.



18. به شريک زندگيتان وفادار باشيد. وفادار ماندن به رابطه نه‌ تنها توجه و تحسين همگان را جلب مي‌کند، بلکه پايه‌اي سالم براي بقيه امور زندگيتان ايجاد مي‌کند.



19. طبيعت را دوست داشته باشيد و از آن سپاسگذار باشيد. آنهايي که واقعاً طبيعت را دوست دارند، براي انسان‌ها هم همان ميزان احترام را قائل خواهند بود. اين يک راه مثبت براي زندگي کردن است و توجه مردم را هم جلب مي‌کند.



20. هر روز براي خودتان وقت، انرژي و پول خرج کنيد. وقتي براي خودتان خرج کنيد، هيچوقت بازنده نخواهيد بود و به مرور زمان خط سير زندگيتان را تغيير خواهيد داد. شما محصول چيزي هستيد که مي‌دانيد. هر زمان، انرژي و پول بيشتري براي به دست آوردن دانش هزينه کنيد، تسلط بيشتري به زندگيتان پيدا مي‌کنيد و براي اطرافيانتان ارزش بيشتري خواهيد داشت.



21. هرازگاهي بي‌دليل مهرباني کنيد. پول قهوه يک غريبه را در کافه بپردازيد. براي منشي شرکتتان گل بخريد تا بگوييد "متشکرم." به زن سالخورده براي خريد کردن کمک کنيد. هيچ چيز لذت‌بخش‌تر از نشاندن لبخند بر لب انسان‌ها نيست.



22. آنهايي که شايستگي دارند را تحسين کنيد. براي تحسين کسانيکه براي درخشيدن در کاري بيش از حد تلاش کرده‌اند، کوشش کنيد. همه آدم‌ها دوست دارند بشنوند کسي هست که تلاش‌هايشان را تحسين مي‌کند.



23. واضح صحبت کنيد و ارتباط چشمي برقرار کنيد. بيشتر آدم‌ها صبر گوش دادن به حرف‌هاي کسي که هيچ از حرفهايش نمي‌فهمند را ندارند. رمز و راز در حرف زدن هيچوقت ارتباطات قوي نمي‌سازد. ارتباط چشمي نيز يکي از گيراترين شکل‌هاي ارتباط فردي است. ارتباط چشمي اگر درست انجام شود صميميت را وارد رابطه‌هايتان خواهد کرد.



24. هميشه در دسترس باشيد. اگر آدم‌ها نتوانند به شما دسترسي داشته باشند، فراموشتان مي‌کنند. در دسترس بودن شما براي ديگران خيلي مهم است. هميشه در ارتباط با اطرافيانتان رفتاري مثبت و صبور داشته باشيد.



25. بي‌نياز از غير باشيد. آزادي والاترين نعمت است و بي‌نيازي بالاترين آزادي است. از اين گذشته بسيار گيرا هم هست.



26. از منابعي که در دسترس داريد، استفاده کنيد. آدم‌هاي متوسط وقتي مي‌بينند که يک فرد معلول شاد است، بسيار متعجب و حيرت‌زده مي‌شوند. چطور کسي با چنين محدوديت جسمي مي‌تواند شاد باشد؟ پاسخ در استفاده آنها از منابعي که در اختيار دارند نهفته است.



27. بخشي از چيزي باشيد که به آن اعتقاد داريد. اين مي‌تواند هر چيزي باشد. يکي آن را در کمک به شهروندان مي‌بيند، يکي در ايمان و اعتقادات مذهبي، يکي در شرکت در گروه‌هاي پشتيباني براي چيزهايي که به آن اعتقاد دارند و بعضي عشق و علاقه‌شان را در کارشان مي‌ريزند. در هر صورت، نتيجه روانشناختي يکسان است. آنها خود را درگير چيزي کرده‌اند که شديداً به آن اعتقاد دارند. اين درگير شدن به زندگيشان مفهوم مي‌دهد.



28. بدون به رخ کشيدن، براي اعتقاداتتان پايداري کنيد. بله، مي‌توانيد بدون اينکه سعي کنيد اعتقاداتتان را به کسي تحميل کنيد، از آن دفاع کنيد. درمورد عقايد شخصيتان با کسي که درمورد آن سوال مي‌کند حرف بزنيد اما سعي نکنيد حرفتان را تحميل کنيد. براي ارزش‌هايتان ايستادگي کنيد و هميشه گوش بزنگ اطلاعات جديد باشيد.



جالب‌ترين نکته درمورد اين ليست اين است که تقريباً همه چيزهايي که براي تحت‌تاثير قرار دادن ديگران به آن نياز داريد، در خودتان نهفته است. پس سعي کنيد دست از تحت‌تاثير قرار دادن ديگران با دارايي‌هايتان برداريد و آنها را مجذوب شخصيت و طريقه زندگي کردنتان کنيد

No comments: