Wednesday, August 03, 2011

اینترنت چقدر بزرگ است و با چه سرعتی رشد می کند ؟

تفکر درباره وسعت و حدود اینترنت ، آدم را به جنون می کشاند ! روزانه هزاران دامین جدید ثبت میشود و صدهها هزار صفحه جدید به لیست موتورهای جستجو اضافه میشود . تنوع ، کیفیت و گستردگی مطالب و اطلاعات موجود در وب با چنان سرعتی در مسیر تکامل قرار دارد که گاهی تصور می رود که دیگر بهتر و کاملتر از شرایط فعلی ممکن نیست  …

امروز در mashable مطلبی در همین رابطه دیدم که به نظر ترجمه و نقل قول آن می توان مفید باشد . نسخه اصلی را می توانید از اینجا بخوانید

symbolics.com قدیمی ترین دامنه ثبت شده در جهان است . این دامین در ۱۵ مارچ  ۱۹۸۵ و برای شرکتی با همین نام ثبت شد . دامین های Xerox.com که متعلق به شرکت تولید کننده دستگاههای تکثیر و چاپ است و hp.com نیز در سال ۱۹۸۵ و جزء اولین دامنه های ثبت شده در جهانند . می توانید لیست ۱۰۰ دامنه نخست ثبت شده در جهان را از اینجا مشاهده کنید .
نکته : عمر اینترنت ۲۵ سال از وب بیشتر است . در سال ۱۹۶۰ و برای نخستین بار نیروی نظامی آمریکا از آن به عنوان ابزاری نوین برای طرحهای تحقیقاتی و ارتباطی خود استفاده نمود . سال ۱۹۹۰ ، زمان همگانی شدن و در دسترس عموم قرارگرفتن اینترنت بیان شده است (+)

http://www.1milad.com/wp-content/uploads/2011/02/line.gif

شرکت معظم Godaddy که رابطه چندان خوبی با ما ایرانیها ندارد ، نزدیک به نیمی از بازار ثبت دامین جهان را به تنهایی می چرخاند . طبق آمار اینجا ، Godaddy  نزدیک به ۴۰ میلیون دامنه برای مشترکین خود ثبت کرده است . شرکت Enom با بیش از ۱۰ میلیون ، TUCOWS با بیش از ۸ میلیون و NETWORK SOLUTIONS با ۶ میلیون در رتبه های بعدی قرار دارند . با یک حساب سر انگشتی از دامین های ثبت شده به عددی نزدیک به ۹۰ میلیون خواهیم رسید .

 

http://www.1milad.com/wp-content/uploads/2011/02/line.gif

در جهان ۳۲۴ پسوند مختلف برای ثبت دامنه وجود دارد که فقط ۵ مورد  عمومی هستند (com,net,org,biz,info) و ۲۹۱ مورد دیگر هرکدام مربوط به کشوری خاص می باشند . ( مثل .ir ) اینجا می توانید لیست پسوند های مختلف دامنه را مشاهده نمائید .

http://www.1milad.com/wp-content/uploads/2011/02/line.gif

نکته مهم در خصوص گسترش وب ، سرعت نفوذ آن است . در سال ۲۰۰۹ به طور متوسط ماهانه ۳٫۷۰۰٫۰۰۰ دامین جدید در پسوند های مختلف ثبت شده است که این عدد در سال ۲۰۱۱ به بیش از ۴٫۵۰۰٫۰۰۰ رسیده است . این یعنی ۲۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه در ۲ سال قبل ! قضیه وقتی جالبتر میشود که بدانید این درصد رشد کماکان سیر صعودی دارد و هرروز نسبت به روز قبل تعداد دامین بیشتر به ثبت می رسد .

http://www.1milad.com/wp-content/uploads/2011/02/line.gif

از سال ۱۹۹۵ تا به امروز عدد دامین های ثبت شده از ۱۵٫۰۰۰ به ۳۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون رسیده است .  در تصور فوق می تواند نمودار و سرعت رشد را بخوبی ببینید . اما به نظرم تعداد دامنه های ثبت شده نمی تواند معیار دقیقی برای تشخیص وسعت وب باشد . چرا که بسیاری از این دامین ها غیرفعالند و  بسیاری به تنهایی برابر با هزاران سایت دیگر محتوا تولید کرده اند .به نظر بررسی تعداد صفحات ثبت شده در وب معقول تر می آید .

در سال ۱۹۹۸ موتور جستجوی گوگل اعلام کرد ۲۶ میلیون صفحه را ایندکس و شناسایی کرده است . ده سال بعد و در سال ۲۰۰۸ گوگل خبر از ثبت و شناسایی یک تریلیون صفحه را داد … ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ صفحه …. نمودار رشد ده ساله صفحات ثبت شده به مراتب سریع تر از تعداد دامنه هاست . با این وجود هنوز هم وب در حال گسترش است و گویی توقفی در کار نیست .

براستی می توان سرانجامی برای این چرخه متصور شد ؟



No comments: