Wednesday, July 27, 2011

آیا گوگل پلاس، نابودی توئیتر و فیس بوک را رقم می زند؟

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از کاسپید، البته ما فکر نمی کنیم که تویتر به این زودی از بین برود، اما گوگل+ در حال حاضر زمان زیادی از کاربران تویتر را در اختیار خود گرفته است. اکثر افراد به راحتی فقط وقت خود را در فیس بوک صرف می کنند. در این شبکه کاربران با دوستان واقعی خود، عکس ها و بازی ها و… سرگرم هستند.

Robert Scoble می گوید: گوگل+ در حال حاضر باعث شده است که تویتر بسیار خسته کننده شود. آیا همین اتفاق برای فیس بوک نیز خواهد افتاد؟! آیا به نظر شما گوگل+ برندهء کاربران فیس بوک خواهد شد

- مهاجرت از فیس بوک به گوگل+

مدافعین و توسعه دهندگان گوگل اخیراً اقدام به انجام فرایند گام به گام گرفتن دوستان فیس بوک در گوگل+ کرده اند. البته به همین سادگی می توانید آنها را دعوت نمایید. ما به تازگی بر روی نحوهء انتقال عکس ها از فیس بوک به گوگل+ کار می کنیم. صحبت از عکس ها شد، باید بگوییم که توسط نرم افزار موبایل گوگل+ به راحتی میتوانید آلبوم های انتخابی خود را با قابلیت های دیگر آن آپلود نمایید.

بازی ها بخش عظیمی از درخواست های تجدید نظر در فیس بوک هستند. فیس بوک و گوگل+ هر دو میزان موفقیت بازی ها در شبکه های اجتماعی را به خوبی می دانند. در ضمیمه های جدید شرکت Zynga (سازندگان بازی هایی مانند farmville، cityvilleو mafiawars و…) اعلام شده که در فیس بوک و هر گونه دیتا های ادغام شده در آن باید منحصراً برای مدت پنج سال برای هر دو شرکت باشد.

در همین حال گوگل هم بر روی بازی ها شخصاً به صورت عادلانه ای تاکید کرده است. تابستان گذشته دست آورد هایی با شرکت های سازندهء بازی های اجتماعی مانند Slide و Social Deck داشته است. کاربران گوگل Chrome متوجه ارتقاء بازی هایی مانند Angry Birds نیز شده اند.

در واقع گوگل مطمئناً سیستم های پلت فرم اندروید و chrome را کنترل می کند. به یاد داشته باشید که گوگل+ تا حد زیادی بر روی عناصر مربوط به ID ها در بازی ها کار می کند – که کاربران هنگام استفاده از بازی ها باید در آن ثبت نام کنند.

- حتی اگر عضویت در گوگل+ نداشته باشید، هنوز یک کاربر محسوب می شوید

یکی از مهمترین نکته های گوگل+ این است که بخشی از گوگل بوده و یک فرصت خوب برای افرادی باشند که دارای عضویت در گوگل هستند. گوگل+ به سادگی اقدام به اضافه کردن ویژگی هایی در نواری سیاه رنگ در بالای صفحهء اصلی گوگل نموده است. به عبارت دیگر از برخی جهات هر کسی به نحوی عضو این وب سایت است.

بعد از فاز آزمایشی گوگل+ به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا به راحتی می توانید از تمام ویژگی های آن استفاده نمایید؟

کاربر های جدید که در صفحهء اصلی جستجوی گوگل مشغول جستجو هستند، توسط گوگل مورد آزمایش قرار می گیرد. حداقل بخشی از این امر نشان خواهد داد که چگونه گوگل می تواند Google+ را به افراد معرفی نماید. حتی در زمانی که در حال بررسی نتایج جستجو هستند (نوار سیاه رنگ در بالای صفحهء گوگل) وجود دارد.

در بخش ویدئوی گوگل این نوار ابزار وجود ندارد اما هنگامی که در گوگل+ عضو شوید، بخشی از نوار سیاه رنگ بالای صفحهء گوگل شما خواهد شد. یک Tab مخصوص برای “نام کاربری” برای اینکه به گوگل+ وارد شوید، وجود داشته و یک کادر مخصوص اشتراک گذاری در آن بالا وجود دارد. عکس هایی که در Gmail ، گوگل Docs، گوگل Reader، یوتیوب، Blogger و آلبوم Picasa وجود دارد نیز خواهید داشت.

اگر کاربر گوگل هستید، می توانید تجربه ای از گوگل+ را داشته باشید. آخرین باری که گوگل را بررسی می کردم،‌خیلی بیشتر از حد تصور کاربر داشت. گوگل همچنین در پی اقدام به ارائه محصولات مهم و بالقوه و در حال ظهوری مانند گوگل Offers و گوگل Wallet است که با گوگل+ یکپارچه خواهندشد.

در حال حاضر برخی ویژگی های گوگل فقط در iPhone قابل دسترس می باشد. مطمئناً جای تعجب خواهد بود اگر برخی امکانات در مرورگر برای گوگل+ و یا در دسترس بودن کادر اشتراک گذاری آن در اختیار افراد از طریق موبایل قرار ندهد. گذاشتن لینک در کادر اشتراک گذاری در بالای صفحهء همراه با Circle مناسب به خودی خود در گوگل+ وجود دارد.

به تمامی راه هایی که فیس بوک و تویتر با سایت ها و برنامه های دیگر یکپارچه می شوند فکر کنید. هنگامی که API آغاز شد، بدان معنی است که پتانسیل سودمندی گوگل+ مانند موشک به آسمان خواهد رفت! در حال حاضر ویژگی هایی در گوگل+ وجود دارد که در فیس بوک وجود ندارد. در این مقاله به ۶ نکته از این موارد اشاره خواهیم کرد:

Hangouts یا (محل تجمع) – چت تصویری به صورت گروهی

Sparks یا (جرقه ها) – دریافت اخبار

خصوصی نگه داشتن Circle های اجتماعی

مشاهدهء اظهارات افراد غریبه

قطع ارتباط با افرادی که آنها را نمی شناسید (محدود به دوستان مشترک نمی باشد)

جاسازی گوگل+ در صندوق ایمیل (Gmail)

چند روز پیش مدیر عامل شرکت گوگل به صورت رسمی اعلام کرد که گوگل+ در حال حاضر دارای بیش از ۱۰ میلیون کاربر می باشد. با وجود ۷۰۰ میلیون کاربر فیس بوک، باید بگوییم که با توجه به اینکه هنوز چند هفته از آغاز کار گوگل+ نگذشته، این آمار شروع خوبی محسوب می شود.

- علائم نگرانی فیس بوک

در فیس بوک در حال حاضر نشانه هایی از نگرانی دیده می شود. در طی تعطیلات آخر هفته گزارشی از شخصی گرفته شد که تمایل به گرفتن دوستان خود در گوگل+ بود. بنابراین سعی کرد تا تبلیغی از صفحهء پروفیل گوگل+ خود در فیس بوک داشته باشد. فیس بوک نیز اقدام به مسدود کردن صفحهء فیس بوک این شخص نمود. حتی موضوع تا اینجا پیشرفت که بسیاری از کمپینهای این شخص به حالت تعلیق در آمد.

تعداد زیادی از کارکنان فیس بوک (از جمله مارک زوکربرگ، مدیر عامل فیس بوک) دارای پروفایل در گوگل+ می باشد. آنها بدون شک برای مطالعه و بررسی چگونگی عملکرد گوگل+ از درون این پروفایل ها و بدست آوردن دیدگاه های گوگل+ تا حد امکان اقدام نموده اند.

خوشبختانه تعداد زیادی از کارمندان سابق گوگل نیز در فیس بوک فعالیت می کنند. این افراد در قلب گوگل+ و Circle های مفهومی نفوذ کرده اند. پس در صورت مشاهدهء ویژگی های مشابه در گوگل+ برای یافتن راهی برای ایجاد ارتباط در فیس بوک متعجب نشوید؛ ممکن است تویتر را به خاطر بیاورید که با ظهور فیس بوک به تدریج دوستداران تویتر، علاقمند به فیس بوک شدند.

نه اینکه فکر کنید گوگل از فیس بوک برداشتی نداشته است، اما کاملاً واضح است که در آن نفوذ و رخنه داشته است. مطمئناً نمی توان منکر این مسئله شد. اما این مسئله در طولانی مدت سبب کمک به گوگل خواهد شد.اگر در پی بدست آوردن کاربران جدید هستید، آشنایی با این موارد کمک زیادی به شما می کند که به احتمال زیاد بخش بزرگی از این موضوع دلیلی برای کار نکردن گوگل Wave می باشد.

گوگل+ به زودی اجازهء ایجاد صفحات تجاری برای برند ها را در طی این هفته خواهد داد. در ابتدا فقط برخی از کسب و کارهای اینترنتی و به مرور زمان در رشته های مختلف تجاری گسترش خواهد یافت. در همین حال به طور ناگهانی فیس بوک شروع به اجازه دادن به مدیران صفحات کرده تا از دوستان خود برای “like” کردن صفحات از طریق ارسال اطلاعیه دعوت به عمل آورند. (فعلاً در آمریکا اجرا شده است)

این مورد برای گوگل کاملاً آشکار می باشد که داشتن صفحات تجاری نقش مهمی در موفقیت گوگل+ خواهد داشت. گوگل از کاربران خود سوال کرده است که: “کسب و کارهای اینترنتی و تبلیغ کنندگان تمایل دارند که چه ویژگی هایی در گوگل+ وجود داشته باشد؟”

پاسخ ها:

وجود ویژگی Analyticsبرای صفحات تجاری و پروفایل ها برای بررسی کلیک ها و Conversion rate

فیلترینگ مبتنی بر متن برای از بین بردن نوع خاصی از مطالب ارسالی

صفحات باید دارای همان رنکینگی باشند که در مطالب ارسالی پروفایل های شخصی هستند

گزینه ای برای علامت گذاری به عنوان چیزهای مورد علاقه و یا ویژگی “ستاره”

سفارشی شدن صفحات

گسترش محل های تجمع hangouts برای گروه های بزرگ

ابزاری برای نظرات وبلاگ ها

مشاهده تمامی hangouts های فعال

Circle های هدفمند بر اساس محل های جغرافیایی

وجود فهرست مورد علاقه Circles برای معاملات بالقوه بر روی محصولات و خدمات

توانایی اشتراک گذاری Circle ها

امکان ادغام گوگل+ با سایت های شخص سوم

یکپارچه سازی گوگل Wave

از طریق برنامه های گوگل، وجود توانایی مشاهده مدیران صفحات تجاری و ارسال کنندگان مطالب

توانایی انتخاب نوع تبلیغاتی که برای افراد به نمایش در می آید (گوگل به کاربران اجازه می دهد که برای دیدن تبلیغات بر طبق علایق خود ویرایش انجام دهند)

امکان رای گیری و ایجاد سوال

توانایی اجازه دادن به طرفداران کسب و کار های اینترنتی برای اضافه کردن خودشان به Circle های مختلف با توجه به علایقشان

توانایی ایجاد برخی Circle ها عمومی که افراد بتوانند به آن بپیوندند

جریان زندهء رویدادها Live steaming

توانایی جستجو در موارد اشتراک گذاری شده و نظرات

قابلیت بحث برای صفحات تجاری

برای صفحات تجاری – Tab برای موارد مختلف مانند تاریخچه، آخرین محصولات و…

پیشنهاد کاربران بر اساس کلمات کلیدی که در مورد آن صحبت می کنند و مرتبط با کسب و کار

ضبط اتوماتیک رونویس Hangouts ها

ثبت نام چندگانه برای صفحات تجاری

یکپارچه سازی نقشه های گوگل

کنترل ویرایش و تنظیمات stream ها

یکپارچه سازی اسناد با Hangouts

سخت است که در مورد انجام شدن این ویژگی ها و هموار ساختن راه گوگل+ به این زودی صحبت و نتیجه گیری کرد. اما کاملاً واضح است که گوگل همیشه با کاربران خود در تعامل بوده و به نظرات آنها توجه می نماید. از لحاظ کسب و کار ، گوگل کمک بزرگی در فیس بوک می باشد. در حال حاضر ابزارها و برنامه های زیادی در گوگل وجود دارد که اکثراً به آن تکیه می کنند: جستجو، تبلیغات، آنالیز، گوگل Apps، گوگل places و…



No comments: