Wednesday, July 27, 2011

آیا گوگل پلاس، نابودی توئیتر و فیس بوک را رقم می زند؟

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از کاسپید، البته ما فکر نمی کنیم که تویتر به این زودی از بین برود، اما گوگل+ در حال حاضر زمان زیادی از کاربران تویتر را در اختیار خود گرفته است. اکثر افراد به راحتی فقط وقت خود را در فیس بوک صرف می کنند. در این شبکه کاربران با دوستان واقعی خود، عکس ها و بازی ها و… سرگرم هستند.

Robert Scoble می گوید: گوگل+ در حال حاضر باعث شده است که تویتر بسیار خسته کننده شود. آیا همین اتفاق برای فیس بوک نیز خواهد افتاد؟! آیا به نظر شما گوگل+ برندهء کاربران فیس بوک خواهد شد

- مهاجرت از فیس بوک به گوگل+

مدافعین و توسعه دهندگان گوگل اخیراً اقدام به انجام فرایند گام به گام گرفتن دوستان فیس بوک در گوگل+ کرده اند. البته به همین سادگی می توانید آنها را دعوت نمایید. ما به تازگی بر روی نحوهء انتقال عکس ها از فیس بوک به گوگل+ کار می کنیم. صحبت از عکس ها شد، باید بگوییم که توسط نرم افزار موبایل گوگل+ به راحتی میتوانید آلبوم های انتخابی خود را با قابلیت های دیگر آن آپلود نمایید.

بازی ها بخش عظیمی از درخواست های تجدید نظر در فیس بوک هستند. فیس بوک و گوگل+ هر دو میزان موفقیت بازی ها در شبکه های اجتماعی را به خوبی می دانند. در ضمیمه های جدید شرکت Zynga (سازندگان بازی هایی مانند farmville، cityvilleو mafiawars و…) اعلام شده که در فیس بوک و هر گونه دیتا های ادغام شده در آن باید منحصراً برای مدت پنج سال برای هر دو شرکت باشد.

در همین حال گوگل هم بر روی بازی ها شخصاً به صورت عادلانه ای تاکید کرده است. تابستان گذشته دست آورد هایی با شرکت های سازندهء بازی های اجتماعی مانند Slide و Social Deck داشته است. کاربران گوگل Chrome متوجه ارتقاء بازی هایی مانند Angry Birds نیز شده اند.

در واقع گوگل مطمئناً سیستم های پلت فرم اندروید و chrome را کنترل می کند. به یاد داشته باشید که گوگل+ تا حد زیادی بر روی عناصر مربوط به ID ها در بازی ها کار می کند – که کاربران هنگام استفاده از بازی ها باید در آن ثبت نام کنند.

- حتی اگر عضویت در گوگل+ نداشته باشید، هنوز یک کاربر محسوب می شوید

یکی از مهمترین نکته های گوگل+ این است که بخشی از گوگل بوده و یک فرصت خوب برای افرادی باشند که دارای عضویت در گوگل هستند. گوگل+ به سادگی اقدام به اضافه کردن ویژگی هایی در نواری سیاه رنگ در بالای صفحهء اصلی گوگل نموده است. به عبارت دیگر از برخی جهات هر کسی به نحوی عضو این وب سایت است.

بعد از فاز آزمایشی گوگل+ به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا به راحتی می توانید از تمام ویژگی های آن استفاده نمایید؟

کاربر های جدید که در صفحهء اصلی جستجوی گوگل مشغول جستجو هستند، توسط گوگل مورد آزمایش قرار می گیرد. حداقل بخشی از این امر نشان خواهد داد که چگونه گوگل می تواند Google+ را به افراد معرفی نماید. حتی در زمانی که در حال بررسی نتایج جستجو هستند (نوار سیاه رنگ در بالای صفحهء گوگل) وجود دارد.

در بخش ویدئوی گوگل این نوار ابزار وجود ندارد اما هنگامی که در گوگل+ عضو شوید، بخشی از نوار سیاه رنگ بالای صفحهء گوگل شما خواهد شد. یک Tab مخصوص برای “نام کاربری” برای اینکه به گوگل+ وارد شوید، وجود داشته و یک کادر مخصوص اشتراک گذاری در آن بالا وجود دارد. عکس هایی که در Gmail ، گوگل Docs، گوگل Reader، یوتیوب، Blogger و آلبوم Picasa وجود دارد نیز خواهید داشت.

اگر کاربر گوگل هستید، می توانید تجربه ای از گوگل+ را داشته باشید. آخرین باری که گوگل را بررسی می کردم،‌خیلی بیشتر از حد تصور کاربر داشت. گوگل همچنین در پی اقدام به ارائه محصولات مهم و بالقوه و در حال ظهوری مانند گوگل Offers و گوگل Wallet است که با گوگل+ یکپارچه خواهندشد.

در حال حاضر برخی ویژگی های گوگل فقط در iPhone قابل دسترس می باشد. مطمئناً جای تعجب خواهد بود اگر برخی امکانات در مرورگر برای گوگل+ و یا در دسترس بودن کادر اشتراک گذاری آن در اختیار افراد از طریق موبایل قرار ندهد. گذاشتن لینک در کادر اشتراک گذاری در بالای صفحهء همراه با Circle مناسب به خودی خود در گوگل+ وجود دارد.

به تمامی راه هایی که فیس بوک و تویتر با سایت ها و برنامه های دیگر یکپارچه می شوند فکر کنید. هنگامی که API آغاز شد، بدان معنی است که پتانسیل سودمندی گوگل+ مانند موشک به آسمان خواهد رفت! در حال حاضر ویژگی هایی در گوگل+ وجود دارد که در فیس بوک وجود ندارد. در این مقاله به ۶ نکته از این موارد اشاره خواهیم کرد:

Hangouts یا (محل تجمع) – چت تصویری به صورت گروهی

Sparks یا (جرقه ها) – دریافت اخبار

خصوصی نگه داشتن Circle های اجتماعی

مشاهدهء اظهارات افراد غریبه

قطع ارتباط با افرادی که آنها را نمی شناسید (محدود به دوستان مشترک نمی باشد)

جاسازی گوگل+ در صندوق ایمیل (Gmail)

چند روز پیش مدیر عامل شرکت گوگل به صورت رسمی اعلام کرد که گوگل+ در حال حاضر دارای بیش از ۱۰ میلیون کاربر می باشد. با وجود ۷۰۰ میلیون کاربر فیس بوک، باید بگوییم که با توجه به اینکه هنوز چند هفته از آغاز کار گوگل+ نگذشته، این آمار شروع خوبی محسوب می شود.

- علائم نگرانی فیس بوک

در فیس بوک در حال حاضر نشانه هایی از نگرانی دیده می شود. در طی تعطیلات آخر هفته گزارشی از شخصی گرفته شد که تمایل به گرفتن دوستان خود در گوگل+ بود. بنابراین سعی کرد تا تبلیغی از صفحهء پروفیل گوگل+ خود در فیس بوک داشته باشد. فیس بوک نیز اقدام به مسدود کردن صفحهء فیس بوک این شخص نمود. حتی موضوع تا اینجا پیشرفت که بسیاری از کمپینهای این شخص به حالت تعلیق در آمد.

تعداد زیادی از کارکنان فیس بوک (از جمله مارک زوکربرگ، مدیر عامل فیس بوک) دارای پروفایل در گوگل+ می باشد. آنها بدون شک برای مطالعه و بررسی چگونگی عملکرد گوگل+ از درون این پروفایل ها و بدست آوردن دیدگاه های گوگل+ تا حد امکان اقدام نموده اند.

خوشبختانه تعداد زیادی از کارمندان سابق گوگل نیز در فیس بوک فعالیت می کنند. این افراد در قلب گوگل+ و Circle های مفهومی نفوذ کرده اند. پس در صورت مشاهدهء ویژگی های مشابه در گوگل+ برای یافتن راهی برای ایجاد ارتباط در فیس بوک متعجب نشوید؛ ممکن است تویتر را به خاطر بیاورید که با ظهور فیس بوک به تدریج دوستداران تویتر، علاقمند به فیس بوک شدند.

نه اینکه فکر کنید گوگل از فیس بوک برداشتی نداشته است، اما کاملاً واضح است که در آن نفوذ و رخنه داشته است. مطمئناً نمی توان منکر این مسئله شد. اما این مسئله در طولانی مدت سبب کمک به گوگل خواهد شد.اگر در پی بدست آوردن کاربران جدید هستید، آشنایی با این موارد کمک زیادی به شما می کند که به احتمال زیاد بخش بزرگی از این موضوع دلیلی برای کار نکردن گوگل Wave می باشد.

گوگل+ به زودی اجازهء ایجاد صفحات تجاری برای برند ها را در طی این هفته خواهد داد. در ابتدا فقط برخی از کسب و کارهای اینترنتی و به مرور زمان در رشته های مختلف تجاری گسترش خواهد یافت. در همین حال به طور ناگهانی فیس بوک شروع به اجازه دادن به مدیران صفحات کرده تا از دوستان خود برای “like” کردن صفحات از طریق ارسال اطلاعیه دعوت به عمل آورند. (فعلاً در آمریکا اجرا شده است)

این مورد برای گوگل کاملاً آشکار می باشد که داشتن صفحات تجاری نقش مهمی در موفقیت گوگل+ خواهد داشت. گوگل از کاربران خود سوال کرده است که: “کسب و کارهای اینترنتی و تبلیغ کنندگان تمایل دارند که چه ویژگی هایی در گوگل+ وجود داشته باشد؟”

پاسخ ها:

وجود ویژگی Analyticsبرای صفحات تجاری و پروفایل ها برای بررسی کلیک ها و Conversion rate

فیلترینگ مبتنی بر متن برای از بین بردن نوع خاصی از مطالب ارسالی

صفحات باید دارای همان رنکینگی باشند که در مطالب ارسالی پروفایل های شخصی هستند

گزینه ای برای علامت گذاری به عنوان چیزهای مورد علاقه و یا ویژگی “ستاره”

سفارشی شدن صفحات

گسترش محل های تجمع hangouts برای گروه های بزرگ

ابزاری برای نظرات وبلاگ ها

مشاهده تمامی hangouts های فعال

Circle های هدفمند بر اساس محل های جغرافیایی

وجود فهرست مورد علاقه Circles برای معاملات بالقوه بر روی محصولات و خدمات

توانایی اشتراک گذاری Circle ها

امکان ادغام گوگل+ با سایت های شخص سوم

یکپارچه سازی گوگل Wave

از طریق برنامه های گوگل، وجود توانایی مشاهده مدیران صفحات تجاری و ارسال کنندگان مطالب

توانایی انتخاب نوع تبلیغاتی که برای افراد به نمایش در می آید (گوگل به کاربران اجازه می دهد که برای دیدن تبلیغات بر طبق علایق خود ویرایش انجام دهند)

امکان رای گیری و ایجاد سوال

توانایی اجازه دادن به طرفداران کسب و کار های اینترنتی برای اضافه کردن خودشان به Circle های مختلف با توجه به علایقشان

توانایی ایجاد برخی Circle ها عمومی که افراد بتوانند به آن بپیوندند

جریان زندهء رویدادها Live steaming

توانایی جستجو در موارد اشتراک گذاری شده و نظرات

قابلیت بحث برای صفحات تجاری

برای صفحات تجاری – Tab برای موارد مختلف مانند تاریخچه، آخرین محصولات و…

پیشنهاد کاربران بر اساس کلمات کلیدی که در مورد آن صحبت می کنند و مرتبط با کسب و کار

ضبط اتوماتیک رونویس Hangouts ها

ثبت نام چندگانه برای صفحات تجاری

یکپارچه سازی نقشه های گوگل

کنترل ویرایش و تنظیمات stream ها

یکپارچه سازی اسناد با Hangouts

سخت است که در مورد انجام شدن این ویژگی ها و هموار ساختن راه گوگل+ به این زودی صحبت و نتیجه گیری کرد. اما کاملاً واضح است که گوگل همیشه با کاربران خود در تعامل بوده و به نظرات آنها توجه می نماید. از لحاظ کسب و کار ، گوگل کمک بزرگی در فیس بوک می باشد. در حال حاضر ابزارها و برنامه های زیادی در گوگل وجود دارد که اکثراً به آن تکیه می کنند: جستجو، تبلیغات، آنالیز، گوگل Apps، گوگل places و…



Spotify؛ لذت گوش کردن و اشتراک آنلاین موسیقی

به تازگی سایت موسیقی Spotify در دسترس کاربران امریکایی قرار گرفته است، به همین علت همه سایت‌ها و وبلاگ‌های معتبر فناوری، مملو از مطالبی در مورد Spotify شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از ۱پزشک، Spotify البته سایت تازه‌ای نیست و از اکتبر سال ۲۰۰۸، راه‌اندازی شده است، Spotify یک استارت‌آپ سوئدی است و تا به حال در اروپا بسیار بیشتر از آمریکا و سایر نقاط جهان، محبوب بوده است.

اخبار تازه‌ای که در مورد این سایت منتشر شد، ترغیبم کرد که Spotify را آزمایش کنم تا ببینم چقدر با دیگر سایت‌های موسیقی مثل پاندورا، Grooveshark یا Last.fm قابل مقایسه است و چه امکانات ویژه‌ای دارد.

اولین چیزی که کنجکاوم کرد این بود که ببینم «اسپاتیفای» از لحاظ لغوی یعنی چه؟ Spotify با ترکیب کلمه‌های SPOT و IDENTIFY درست شده است. هدف و کاربرد این سایت در همین واژه خلاصه شده است: کشف و شناسایی بهترین قطعات موسیقی.

کار روی سایت اسپاتیفای از سال ۲۰۰۶ در استکهلم شروع شد، مؤسس این سایت «دانیل اِک» است. مقر اصلی این شرکت، هم‌اکنون در لندن است، اما تیم تحقیقانی و توسعه‌دهنده اسپاتیفای همچنان در استکهلم مستفر هستند. اسپاتیفای در هفتم اکتبر سال ۲۰۰۸ به صورت عمومی (البته در بعضی از کشورها) در دسترس کاربران قرار گرفت. در حال حاضر ۱٫۶ میلیون نفر، مشترک پولی سایت اسپاتیفای هستند.

گوش کردن آنلاین به موسیقی؟!

لبته برای ما ایرانی‌ها که خیلی مشتاق دانلود (متأسفانه اکثرا غیرقانونی و بدون رعایت کپی‌رایت) هستیم، استفاده از سایت‌های پخش جاری موسیقی، شاید بی‌هوده به نظر برسد. آخر چه معنی دارد آدم با این اینترنت بی‌کیفیت، بیاید و موسیقی را آنلاین گوش کند.

به صورت خلاصه در پاسخ به این سؤال باید گفت که گوش کردن آنلاین به موسیقی در سایت‌هایی مثل اسپاتیفای مزایای زیادی دارد، یکی از آنها امکان دسترسی به گنجینه بزرگی از موسیقی است که هیچ کس در هیچ بانک موسیقی آنها را یکجا ندارد.

ویژگی بعدی امکان کشف موسیقی و خواننده‌ها و هنرمندان تازه است. به اینها باید ویژگی گوشی کردن دست‌جمعی و اجتماعی را هم اضافه کرد. در ادامه پست، زمانی که من ویژگی‌های اسپاتیفای را برشمردم، شما بیشتر متوجه امکانات و ویژگی‌های سایت‌های پخش موسیقی جاری می‌شوید.

ثبت‌نام در اسپاتیفای

اگر با آی‌پی ایران وارد اسپاتیفای شوید، فقط امکان ایجاد حساب کاربری پولی را خواهید داشت. پس بهتر است با آی‌پی انگلیس وارد سایت شوید تا بتوانید یک حساب کاربری رایگان ایجاد کنید. بعد از ایجاد حساب کاربری رایگان، شما می‌توانید یک نرم‌افزار پنج و نیم مگابایتی را برای کامپیوتر دسکتاپ خود دانلود کنید و کار با اسپاتیفای را شروع کنید.

بدیهی است که نسخه‌های پولی اسپاتیفای امکانات بیشتر دارند:

- گوش کردن آفلاین به موسیقی با گوشی موبایل یا در سیستم دسکتاپ: یعنی موسیقی‌ای که یک بار به صورت جاری گوش کرده‌اید را می‌توانید مجددا بدون دسترسی به اینترنت گوش کنید.

- خلاصی از دست آگهی‌ها

- اکانت رایگان اسپاتیفای اجازه تنها ۲۰ ساعت گوش کردن رایگان به موسیقی در ماه می‌دهد. اما به نظر من همین ۲۰ ساعت هم برای کاربران ایرانی غنیمتی است.

در اینجا اطلاعاتی می توانید جدول مقایسه‌ای نسخه‌های پولی و رایگان اسپاتیفای را ببینید. االبته اسپاتیفای را می‌توان به صورت خرید کارت هدیه به دوستان خود تقدیم کنید.

اسپاتیفای چیست و چرا اصلا اسپاتفای؟

بیش از ۱۵ میلیون قطعه موسیقی از طریق اسپاتیفای قابل گوش کردن هستند، این عدد را مقایسه کنید با ۸۰۰ هزار قطعه موسیقی سایت پاندورا!

البته باز هم باید اشاره کنیم که ما کاربران ایرانی از درک بسیاری از لذت‌های کار با اسپاتیفای و دیگر سایت‌های پخش جاری موسیقی محروم هستیم. تصور کنید که می‌توانستیم با گوشی‌های موبایل خود از اسپاتیفای یا پاندورا استفاده کنیم.

اما به نظر من اینها نباید توجیهی برای صرف‌نظر کردن ما از کشف دنیاهای تازه و تجربه نکردن آنها (هر چند محدود) باشد.

خوب بیایید کار با اسپاتیفای را با استفاده از نرم‌افزار دسکتاپ آن شروع کنیم. برای شروع من در کادر جستجو hey you را جستجو می‌کنم. علاوه بر hey you مشهور از گروه پینک فلوید، انبوهی از موسیقی‌های دگر با نام مشابه هم با یک جستجو ظاهر می‌شوند.

مثلا من اجرای hey you به صورت بی‌کلام با پیانو را انتخاب کردم. موسیقی بعد از لحظاتی شروع به پخش شدن کرد (البته با اینترنت ۵۱۲ من!)

خوب! موسیقی را گوش کردم و لذت بردم. خوب چه کار کنم بعدا هم به سهولت بتوانم این موسیقی را گوش کنم؟ با اسپاتیفای می‌شود فهرست‌های پخش موسیقی یا پلی‌لیست‌هایی درست کرد. من هم همین کار را کردم.

یک جنبه هیجان‌انگیز اسپاتیفای امکان به اشتراک گذاشتن موسیقی‌های دلخواه و جنبه اجتماعی این سایت است. بیایید این جنبه را هم با هم بیازماییم!

دیشب توانستم تصنیف دود عود را آلبوم بیست سال با پرویز مشکاتیان پیدا کنم و گوش کنم. حالا می خواهم این موسیقی را به اشتراک بگذارم. کافی است که روی ترانه راست کلیک کنم:

همان طور که می‌بینید من می‌توانم لینک این تصنیف را در اسپاتیفای را کپی کنم و بعد مثلا ایمیل‌ای به دوستم بزنم و لینک را به دوستم بدهم. این امکان هم وجود دارد که با انتخاب گزینه share to موسیقی را وارد توییتر یا فیس‌بوک یا مسنجر خودم کنم و با این شیوه موسیقی مورد علاقه‌ام را به اشتراک بگذارم.

حالا وقتی دوست‌ام لینک را باز می‌کند، همچنین چیزی می‌بینید:

و اگر نرم‌افزار اسپاتفای داشته باشد، می‌تواند به راحتی به آن گوش کند.

اسپاتیفای و گوش کردن موسیقی با دوستان فیس‌بوکی

در سمت چپ نرم‌افزار، این امکان را دارید که نرم‌افزار را به فیس‌بوک خود متصل کنید. این طوری می‌توانید موسیقی‌ها مودر علاقه‌تان را به سادگی «درگ اند دراپ» کردن با آنها به اشتراک بگذارید. در ضمن آن دسته از دوستانی را که عضو اسپاتیفای هستند و اکانت فیس‌بوک را به اسپاتیفای متصل کرده‌اند را می‌توانید به صورت متمایز ببینید و لیست‌های موسیقی‌های آنها را ببینید و از گوش کردن به آنها لذت ببرید.

شما می‌توانید مشترک فهرست‌های موسیقی یک کاربر شوید تا بتوانید هر آن که اراده کردید، به این فهرست دسترسی داشته باشید.

ویژگی جالب دیگر اسپاتیفای امکان دیدن اطلاعاتی در مورد هر هنرمند و همچنین دیدن فهرست خواننده‌هایی است که سبک و سیاقی شبیه آن خواننده دارند.

اما با انجام همه کارهایی که گفتم شما یک کاربر حرفه‌ای اسپاتفای نمی‌شوید و هنوز تا رسیدن به این درجه فاصله زیادی خواهید داشت. ابزارها و اپلیکیشن‌های اینترنتی بسیار زیادی که برای اسپاتیفای ایجاد شده‌اند که نوشتن در مورد آنها در این مجال اندک ممکن نیست. اما اگر کنجکاو هستید، می‌توانید به اینجا بروید تا ببیند که مثلا چطور می‌شود:

- موسیقی‌ها و آلبوم‌های جدید را در اسپاتیفای گوش کرد.

- جستجوی پیشرفته در اسپاتیفای انجام داد.

- چطور به موسیقی محبوب  Last.fm خود در اسپاتیفای گوش کنید.

- چگونه یک فهرست موسیقی روتین و معولی را به فهرست موسیقی اسپاتیفای تبدیل کنید.

- افزونه‌های کروم و فایرفاکس اسپاتیفای چه‌ها هستند.



مارک زوکربرگ بیشترین دنبال شده در +Google

برای Larry Page و Sergey Brin جالب خواهد بود وقتی بفهمند مدیر شرکت فیس بوک عضو شبکه اجتماعی +Google شده است!

r-MARK-ZUCKERBERG-GOOGLE-large570

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و براساس آمار Google+ Statistics، مارک زوکربرگ هم اکنون توسط ۲۱و۲۱۳ نفر دنبال می شود. این در حالی است که رتبه های بعدی این آمار به شرح زیر است:

  • Google CEO با ۱۴,۷۹۸
  • Vic Gundotra با ۱۳,۷۸۳
  • Sergey Brin با ۱۱,۶۲۹
  • Robert Scoble  با ۱۱,۳۸۹
  • Matt Cutts با ۹,۱۵۳
  • Leo Laporte با ۷,۵۶۶
  • Google’s Bradley Horowitz با ۷,۱۸۷
  • TechCrunch’s MG Siegler با ۶,۵۷۹
  • Gina Trapani با ۵,۶۴۹

screen-shot-2011-07-04-at-2-59-03-pm

که همه از بخش های مدیریتی و فنی شرکت گوگل می باشند. Boris Veldhuijzen van Zanten از بخش آمار گوگل پلاس عقیده دارد که مارک زوکربرگ بیشترین دوستان را در سراسر جهان دارد و درباره او فیلم هم ساخته شده و مسلما از  Larry و Sergey خوشرو تر است!