Wednesday, July 27, 2011

۱۰ تفاوت بزرگ بین نوکیا N8 و N9

همون طوری که احتمالاً در جریانش هستید از زمان معرفی گوشی N9 نوکیا خبرهای زیادی در موردش منتشر شده، ما می‌خواهیم بدونیم که به چه دلایلی ان۹ برادر بزرگ‌تر ان۸ محسوب می‌شه؟ و برتری‌های ان۹ رو در مقابل ان۸ ببینیم تا این مدل از گوشی‌های سریN نوکیا رو بیشتر دوست داشته باشیم. برای پی بردن به این موضوع ۱۰ تفاوت بزرگ این دو مدل سریN رو باهم برسی می‌کنیم.

۱. صفحه‌نمایش

نوکیا ان۸ دارای یک صفحه‌نمایش ۳.۵ اینچی خازنی هستش که در نوکیا ان۹ این رقم ۴دَهم افزایش داشته و به ۳.۹اینچ رسیده.

۲. تفکیک‌پذیری (رزولیشن) صفحه‌نمایش

رزولیشن صفحه‌ی نمایشگر ان۸ ۳۶۰ در ۶۴۰ پیکسل هستش، در حالی که تفکیک‌پذیری صفحه‌ی نمایشگر ان۹ به ۴۸۰ در ۸۵۴ پیکسل افزایش یافته.

۳. اندازه

N9 باریک‌تر از N8 هستش ولی در مقابل به خاطر صفحه‌نمایش بزرگ‌تر کمی طول و عرض بزرگ‌تری نسبت به ان۸ داره. اندازه‌های دو گوشی به این صورت هستش:

  • اِن۸: ۱۱۳.۵ (طول) × ۵۹.۱ (عرض) × ۱۲.۹ (ضخامت) میلی‌متر
  • اِن۹: ۱۱۶.۵ (طول) × ۶۱.۲ (عرض) × ۱۲.۱ (ضخامت) میلی‌متر

۴. صدا

هر دو گوشی (N8 و N9) از جک ۳.۵میلی‌متری پشتیبانی می‌کنن، نوکیا N9 اولین گوشی‌موبایل هوشمندی هستش که از تکنولوژی دالبی دیجیتال پلاس (Dolby Digital Plus و + و +) و هدفون دالبی با تکنولوژی post-processing برای پخش صدا استفاده می‌کنه.

۵. دورین

دوربین اِن۹ با یک فرمول برنده ساخته شده تا بتونه در مقابل دوربین اِن۸ که بهترین Camera-phone موجود در بازار هستش ایستادگی کنه، دوربین ۸مگاپیکسلی اِن۹ به همراه فلاش dual-LED و قابلیت فکوس خودکار در مقابل دوربین ۱۲مگاپیکسلی اِن۸.

در مورد دوربین ان۹ بیشتر بدونید: آشنایی با دوربین گوشی ان۹ نوکیا و تفاوت طراحی آن با دوربین گوشی ان۸

۶. CPU (پردازشگر)

در حالی که اِن۸ از پرادشگر ۶۸۰Mhz ARM 11 استفاده می‌کنه، برادر بزرگ‌ترش اِن۹ پا رو فراتر گذاشته و از پرازشگر یک گیگاهرتزی Cortex A8 استفاده می‌کنه که این پیشرفت خیلی عالی‌ای برای ان۹ محسوب می‌شه، بنابراین شما می‌تونید از سرعت بیشتری بهره ببرید و اپلیکیشن‌های مختلف رو به صورت نرم‌تر اجرا کنید.

۷. سیستم‌عامل

نوکیا اِن۸ از نسخه‌ی سوم سیستم‌عامل سیمبیان (Symbian^3) استفاده می‌کنه، در حالی که اِن۹ برای اولین‌بار از سیستم عامل MeeGo v1.2 Harmattan استفاده می‌کنه.

۸. رابط کاربری Swipe

در رابط‌کاربری اِن۸ سه صفحه خانگی قابل ویرایش در دسترس بود که در مجموع می‌تونستید ۱۸ ویدجت رو در این صفحات قرار بدید، اِن۹ از Swipe برای نمایش صفحه خانگی استفاده می‌کنه، که برای ساده‌نگه داشتن بیشتر رابط کاربری از سه مدل نمایش استفاده می‌کنه که با لمس نمایشگر می‌تونید به راحتی بین این سه صفحه سوییچ کنید؛ این سه صفحه به صورت‌های زیر تقسیم شده‌اند:

  • اپلیکیشن‌هادر این حالت همه‌ی اپلیکیشن‌های نصب‌شده نمایش داده می‌شود.
  • multi-taskingنوکیا اِن۹ می‌تونه ۱۰۰اپلیکیشنی رو که شما نیاز دارید بدون نگرانی از داشتن هرگونه تاخیر در عملیات multi-tasking به طور همزمان اجرا کنه!
  • رویدادهارویداد‌های شبکه‌های اجتماعی، نوتیفیکیشن‌ها، تماس‌ها، رویدادهای متنی تقویم و پیام‌ها.
در مورد رابط‌کاربری Swipe نوکیا ان۹ بیشتر بدانید: Swipe

۹. NFC

نوکیا اِن۹ به همراه pre-loaded with NFC ارائه شد، و این قابلیت رو داره که به راحتی با Nokia Play 360 یک‌پارچه بشه، و عملکردش به این صورته که می‌تونید به راحتی، و فقط با زدن یه ضربه‌ی کوچیک فایلی رو به سرعت انتقال بدید.

۱۰. دکمه‌ها

در گوشه‌ی پایین سمت چپ N8 دکمه‌ای قرار داره که برای وارد شدن به صفحه‌ی خانگی (منو) از اون استفاده می‌شه، در حالی که نوکیا N9 هیچ دکمه‌ای برای این مورد نداره! در واقع اِن۹ اولین گوشیه هوشمندی که واسطه‌ی سیستم‌عامل MeeGo به صورت کاملاً لمسی طراحی شده و می‌شه گفت یک اسمارت‌فون تمام لمسیه واقعیه.

بنابراین، با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد تفاوت‌های زیادی بین این دو گوشی هستش که در کنار این‌ها تفاوت‌های ظاهری و داخلی زیاد دیگه‌ای بین این دو گوشی وجود داره که کاملاً این دو مدل سریN رو از همدیگه متمایز می‌کنه.



No comments: