Nvidia یک شرکت فعال در حوزه است از جایگاه بالایی در سطح بینالمللی برخوردار بوده و همواره در امر توسعه واحد پردازش گرافیکی و فناوری چیپستها برای ایستگاههای کاری، رایانههای شخصی و دستگاههای موبایل پیشتاز بوده است.
به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از شبکه، این شرکت در سال ۱۹۹۳ در سانتاکلارای کالیفرنیا توسط جن هوسون هوانگ، کریس ملکوسکی و کورتیس پریم که سرمایه خود را از یک شرکت سرمایهگذاری مالی به نام «Sequoia Capital» بهدست آورده بودند، تاسیس شد.
پس از تولید تراشههای گرافیکی متعدد، شرکت Nvidia در سال ۱۹۹۹ اولین پردازنده گرافیکی (GPU) خود با نام NV10 م (GeForce 256) را تولید و به بازار عرضه کرد.
این محصول بازتاب خوبی در بازار داشت و شرکت توانست با موفقیتهای بهدست آمده برنده قرارداد توسعه سختافزار گرافیکی برای کنسول بازی Xbox شرکت مایکروسافت شود، که مبلغ دویست میلیون دلار را برای Nvidia به همراه داشت.
اگرچه این پروژه بزرگ بسیاری از مهندسان خوب شرکت را از پروژههای دیگر دور نگهداشت، اما با توجه به ارزش بالای خود در کوتاه مدت مشکل خاصی را برای شرکت ایجاد نمیکرد و در تابستان سال ۲۰۰۰، GeFrorce2 GTS روانه بازار شد.
در ماه دسامبر سال ۲۰۰۴ طی خبری اعلام شد که سونی به همراه Nvidia یک پردازنده گرافیکی (RSX) برای کنسول بازی پلیاستیشن ۳ طراحی خواهد کرد.
در ماه مارس ۲۰۰۶، مشخص شد که Nvidia تراشه RSX را بهصورت یک IP Core به شرکت سونی تحویل داده است و سونی به تنهایی ساخت RSX را سازماندهی خواهد کرد. Nvidia از زمان تاسیس تا کنون تراشههای بسیاری را طراحی کرده است که در ۵ گروه کلی (GeForce، Quadro، Tegra، Tesla، nForce ) دستهبندی میشوند:
GeForce: این سری که از سایر محصولات بسیار معروفتر است، در نوتبوکها و کامپیوترهای رومیزی مورد استفاده قرار میگیرد و عملکرد خوبی را برای تماشای فیلم و ویدیو، بازیهای کامپیوتری و سایر سرگرمیهای دیچیتالی قابل اجرا روی PC فراهم میکند.
Quadro: برای ایستگاههای کاری قدرتمند استفاده میشود. سازندگان انیمیشن، استودیوهای پخش تلویزیونی، هنرمندان جلوههای ویژه و طراحان صنعتی برای ایجاد پروژههای پیچیده و سنگین از این محصولات استفاده میکنند.
Tegra: این سری که در نسل جدید تبلتها، تلفنهای هوشمند، مدیاپلیرهای قابل حمل و سیستمهای امنیتی داخل اتومبیلها مورد استفاده قرار میگیرد، تحول بزرگی را در محاسبات موبایل ایجاد کرده است. Tegra در واقع یک سیستم کامل روی یک تراشه (System-On-a-Chip) با هشت پردازنده اختصاصی است که مصرف برق آن در مقایسه با چیپهای نوتبوکهای متوسط، نزدیک به پنجاه برابر کمتر است.
Tesla: تسلا که دنیای محاسبات پیچیده و سوپر کامپیوترها را متحول ساخته، با استفاده از قابلیت پردازش موازی GPU عملکرد فوقالعادهای را برای دانشمندان و محققانی که به قدرت سوپرکامپیوترها نیاز دارند، فراهم میکند. البته این عملکرد به قیمت هزینه و مصرف برق بسیار بالایی بهدست میآید.
nForce: این سری از چیپستها که در مادربوردهای کاربران عام مورد استفاده قرار میگیرد، در ابتدا برای ریزپردازندههای Athlon و Duron شرکت AMD ایجاد شد.
در طول سالیان متمادی، شرکت Nvidia به یکی از مهمترین و بزرگترین تولیدکنندگان مدارهای الکترونیکی مجتمع (IC) م، GPUها و چیپستهای مورد استفاده در کارتهای گرافیکی، مادربردها و کنسولهای بازی تبدیل شد و به موفقیتهای بسیاری دست یافت. این شرکت در عین حال فناوریهای مهمی را به صنعت معرفی کرده است که در میان آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۳D Vision: ترکیب کردن یک نرمافزار با عینکهای دریچهای که قابلیت نمایش تصاویر سه بعدی برای بازیها، ویدیو، عکسها و Blu-Ray سه بعدی را فراهم میکند.
SLI: تحت کنترل درآوردن قدرت چندین GPU روی یک مادربورد برای دستیابی به عملکرد بالاتر در بازیها
Optimus: فناوری بهینهسازی مصرف انرژی است که برای صرفهجویی بیشتر در مصرف برق مورد استفاده قرار میگیرد. با استفاده از این فناوری، مدارهای تغذیه واحد پردازش گرافیکی بهطور خودکار فعال یا غیرفعال میشوند.
PhysX: یک موتور گرافیکی است که نیروهای طبیعی دینامیک (جلوههای فیزیکی) را بهصورت بلادرنگ روی اشیای فیزیکی اعمال میکند مانند حرکت و نیروی جاذبه. این ویژگی روی همه پلتفرمهای بازی مانند PC، کنسولهای بازی ویدیویی و آیفون قابل اجرا است.
میزان کل دارایی Nvidia در سال ۲۰۱۰ با ۶۰۲۹ کارمند معادل ۳,۵۸ میلیارد دلار بوده و مجله فوربس نام این شرکت را در فهرست شرکتهای موفق سال ۲۰۰۷ به ثبت رسانده است.
No comments:
Post a Comment